Vad har du gjort på förskolan idag? Det är inte alltid så lätt att få veta vad våra barn har gjort en hel dag på förskolan. Men som förälder vill jag gärna veta allt om mitt barns dag.
Jag vill veta att han har haft det bra, om han har haft det roligt, vilka han har lekt med, vad han har ätit med mera.
Vissa barn delar med sig av allt och andra barn är mer förtegna. Mitt eget barn hör till den mer förtegna personligheten. Utöver det jag får reda på från pedagogerna så vet jag inte så mycket mer. Vissa dagar har pedagogerna inget att berätta eller så kanske det är vikarier där som oftast inte har så mycket att tillägga om dagen. Det är då lätt att börja med frågan till ens barn:
Hur har du haft det idag?
Vad har du gjort idag?
Jag vill veta precis allt och ställer därför frågan som jag tänker borde ge mig mest svar
Men typen av frågor som nämnda ovan är oftast ställda utan vidare eftertanke. Med en förhoppning om ett långt svar. De kan dock vara för ”stora” frågeställningar för små barn att sammanfatta ett svar kring. Vad har du gjort idag? De har ju gjort miljoner olika saker, vad vill mamma veta?
Många gånger kan vi som föräldrar glömma bort att sådana typer av frågor är för abstrakta för ett litet barn. Frågorna kan bli som en utfrågning snarare än ett öppnande och intresse kring hur barnets dag varit. Jag tänkte dela med mig av det jag brukar påminna mig själv om när jag hamnar tillbaka i mönstret- Vad har du gjort idag frågan.
12 NYTHETSBREV GRAVID – KOSTNADSFRITT
För att bygga en relation med en annan människa, mitt barn, så sker det alltid tvåvägs
En av mina största förhoppningar i mitt föräldraskap är att ha en relation med mitt barn där mitt barn berättar saker för mig, bl.a. om hur hans dag har varit. Men även om djupare förtroendeingivande saker längre fram i hans liv. Det innebär att jag måste dela med mig av mig och min person till mitt barn för att han skall dela med sig till mig på sikt. Det här är lätt att glömma och hamna tillbaka i att det blir en slags utfrågande envägs pratstund med ett barn.
Om jag berättar något om mig och min dag så brukar det plötsligt börja bubbla upp något som mitt barn vill berätta.
till exempel något om hans dag och så är en liten pratstund igång. Att jag även visar intresse för något som mitt barn berättar och sedan ställer följdfrågor om samma ämne brukar underlätta och öppna upp för mer dynamik i samtalet än att bara få svar på min fråga.
En annan ingång jag använder är att ställa mer specifika frågor om ett intresse eller en del av dagen för att göra frågan mer konkret för barnet. Mitt barn gillar att pärla och måla till exempel och gör ofta det på förskolan. Då kan jag välja att fråga om det istället för att fråga om hur dagen har varit. Har du pärlat något idag?
Mina bästa tips för en mer dynamisk pratstund och mer insikt om barnets vardag:
- Avvakta en stund med att fråga om barnet inte verkar vara jätteintresserad av att berätta.
- Berätta om hur din dag har varit. Jag brukar säga- jag har suttit och skrivit och skrivit framför datorn och sedan har jag ätit….. och sen kom jag hit och hämtade dig.
- Fokusera på ett intresse att starta med. Skall vi kolla på teckningen du målade och tog med hem idag? Vill du berätta om vad du målat här? Vilka fina färger du använt, tog det lång tid att måla, vart är bilen på väg, gillar du…?
- Fråga specifika frågor, lekte du med den kompisen idag?
Vi kan kanske inte få reda på allt som vi hade önskat om hur våra barn har det på sina dagar. Men med hjälp av tipsen ovan så ökar chanserna i alla fall att få reda på något.
Läs mer om förskolan här; Så får du veta hur ditt barn EGENTLIGEN har det på förskolan.
Varma hösthälsning
Ställ frågor eller boka samtal med mig!
Gunilla